De principes van neuromarketing en de beïnvloedingsstrategieën van Cialdini zijn populair onder (content)marketeers. Ik heb de toepassingen uit twee blogs van Frankwatching op een rijtje gezet. Tot slot een voorbeeld waarin deze aanpak juist niet werkt.
Berichttype Archives
Een eenvoudige navigatie voor een ingewikkelde website betekent keuzes maken
Voor een simpele en effectieve navigatie moet je op hoog niveau in de organisatie strategische keuzes maken. In een blog op Frankwatching vond ik een aantal tips om een oerwoud aan verschillende informatie te ontsluiten met een eenvoudige navigatie.
Schrijftips van successchrijver Steven Pinker
Steven Pinker is psycholoog aan Harvard en succesvol schrijver. Hij deelde 13 schrijftips in een interview.
Uitstelgedrag is geen teken van luiheid
Als je last hebt van uitstelgedrag betekent dat niet dat je lui bent. Procrastineren is vaak een gevolg van de emotie die je aan een bepaalde taak koppelt. Zelf-compassie kan helpen.
Zo maak je webcare menselijk
Mijn favoriete uitdrukking op het moment is Conversational Human Voice: een fantastisch afstandelijke manier om te vertellen dat je bij webcare het beste een menselijke toon kunt aanslaan.
Ik klink sceptisch. Er zit weldegelijk iets achter.
Creatief met Instagram
Ik heb een paar voorbeelden verzameld van creatieve posts van merken op Instagram. Van mooie combinaties van tekst en beeld tot een infographic en een spelletje op Instagram Stories.
Netflix-display in de bibliotheek
De interface van Netflix is één van de meest iconische stukken design van vandaag. Geen wonder dat biebs over de hele wereld deze indeling, kleuren en categorieën toepassen in hun eigen “Bookflix”-display. In dit blog zie je voorbeelden van hoe dat zoal wordt aangepakt.
Investeer in de uitvoering van je contentstrategie
Frankwatching zette met een clubje strategen de belangrijkste contentmarketingtips voor het nieuwe jaar onder elkaar. De meest relevante heb ik er voor je uitgehaald.
Een bieb zonder boetes maakt zijn missie waar
Ik vond deze TED Talk van Dawn Wacek interessant. Ze vertelt over bibliotheken in de Verenigde Staten die boetes hebben afgeschaft en dat ze daardoor meer mensen naar de bieb krijgen. Dit zijn mijn belangrijkste inzichten.
Zeg dit nooit tijdens je presentatie
The Next Web-oprichter Boris Veldhuijzen van Zanten maakte een lijstje met dingen die je nóóit moet roepen tijdens een presentatie. Dit is een samenvatting.
Projectenlijsten overzichtelijker maken
Een projectenlijst kan erg lang en onoverzichtelijk worden. Het is daarom zaak om hem slim op te delen. Deze tips las ik in een blog van de Getting Things Done goeroes van MeerEffect.
Boekverbranding redt bibliotheek
De bibliotheek in Troy, Michigan moest sluiten. Midden in de economische crisis hadden ze het zwaar en ze zouden het financieel allen redden met een belastingverhoging die Tea Party aanhangers tegenhielden.
Trends op het snijvlak van marketing en technologie
Welke ontwikkelingen vinden het komende jaar plaats op het snijvlak van marketing en technologie? Frankwatching zette er een paar op een rij.
Wat vindt Generatie Z belangrijk?
Generatie Z werd geboren tussen 1995 en 2010. Ze kennen alleen een wereld met internet en fakenews dat maakt ze kritische consumenten.
4 inzichten over Generatie Z en de bibliotheek
Anne-Katelijne Rotteveel van Probiblio publiceerde een blog over het BiebPaneldoelgroeponderzoek naar de Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) en wat zij van de bibliotheek vinden. Ik vond 4 inzichten.
Waarom leden in een community blijven
De belofte is wat mensen naar een community brengt. Blijvende participatie zit in wat ze op het platform en in leden vinden. Dingen als: vertrouwen, verbondenheid en vriendschappen.
Media en tweeps versterken polarisatie op social media
Voor VN schreven Thijs Broer en Chris Ostendorf een stuk over hoe de polarisatie op social media steeds vaker de politiek bereikt. Het blijkt dat tweeps en main stream media de verschillen versterken.
Betere kansen voor Britse bandjes dankzij biebs
Al meer dan tien jaar biedt Get It Loud In Libaries in Groot-Brittannië kansen aan opkomende en gevestigde artiesten door ze te laten optreden in bibliotheken.
Bepaal eerst je verhaal, daarna pas het kanaal
In zijn nieuwsbrief Cor’s Deli haalt Cor Hospes een aantal uitspraken van contentstrateeg Fleur Willemijn van Beinum aan uit een podcast van contentbureau WayneParkerKent. De kern: je moet eerst weten wat je wilt vertellen, daarna kijk je hoe het bij de juiste mensen terecht komt.
Regels van Auke Hulst over schrijven
Ik woonde de workshop “Schrijver in één dag” bij van Auke Hulst georganiseerd door het Groninger Forum. Dit is wat mij die middag opviel.