Hoe laat zet je het nachthok van MailChimp open?

Googel maar eens op het verzendmoment van mailings. Orakelen over wanneer een nieuwsbrief het uit nachtverblijf van MailChimp mag, leidt al gauw tot filosofische fitties onder e-mailmarketeers. Iedereen heeft zijn eigen klok en die is heilig.

Ik denk dat het begint bij een betere vraag

Op welk moment heeft de ontvanger tijd en zin om jouw nieuwsbrief te lezen? 

Ik laat mailings meestal voor de lunch in mailboxen vallen. En het liefst op maandag, dinsdag of donderdag. Veel mensen zijn dan op het werk en hebben kort daarna pauze of op een andere manier een momentje voor zichzelf.

Maar met een vergelijkbare redenering kun je ook kiezen voor 7 uur ‘s ochtends én 7 uur ‘s avonds.

Dus daar ga ik al. En – eerlijk is eerlijk – ik doe dit omdat ik het al jaren zo doe.

Met een A/B-test test je het beste verzendmoment

Als je het echt wilt weten, zoek dan hulp in je nieuwsbrieftool. In de betere kun je een A/B-test doen.

Daarbij knip je de doelgroep in tweeën en krijgt ieder segment een mailing die op 1 punt verschilt. Bijvoorbeeld de onderwerpregel, de call to action of – in dit geval – het verzendmoment. De versie met de meeste opens heeft gewonnen. Houd wel in de gaten of je voldoende e-mailadressen hebt.

Dan heb je het elk geval getest en heb je een goed verhaal. Voor het geval iemand begint over het waarheen en waarvoor van het om half 2 ‘s nachts versturen van de nieuwsbrief.