De perfecte boektitel dankzij $200 Adwords-budget

Tim Ferris schreef de best-seller The 4-hour Workweek. Voordat het een succes werd, was het nog maar de vraag of hij in boekwinkels terecht zou komen. Wal-Mart wilde het boek niet verkopen vanwege de oorspronkelijke titel: Drug Dealing for Fun and Profit.

Welke naam dan wel?

Ik had er niet bij stilgestaan dat retailers deze invloed hadden. Ferris pakte zijn lijstje met potentiƫle titels erbij en stemde een aantal af met stakeholders. Hij hield er een stuk of wat over en stond nu voor de klus om er eentje uit te kiezen.

Mobiliseer prospects met behulp van SEA

Maar welke en hoe? En vooral: welke zou aanslaan bij zijn publiek. Ferris besloot $200 te investeren in een Adwords-campagne en advertenties te maken met de verschillende boektitels. Een slimme zet, want zo kon hij zijn titels afzetten tegen boeken met wie hij wilde concurreren. Zo rolde The 4-hour Workweek  eruit.

En je neutraliseert interne politiek

Ik vind dit een geweldig creatieve oplossing. Het kiezen van een boektitel of productnaam is lastig en onderhevig aan bedrijfspolitiek. Op deze manier kun je keuze van potentiƫle klanten eenvoudig meenemen in je uiteindelijke voorstel en besluit. En ben je de Wal-Marts van deze wereld te slim af.

Al blijft het raar, dat je een landelijke keten nodig hebt om Drug Dealing for Fun and Profit af te keuren.

Nieuwsgierig geworden naar het boek?

Bekijk de Nederlandse versie van 4-hour Workweek of het origineel bij Managementboek.