Susan Smit is geen heks. Ze is een nerd (en daarom schrijft ze boeken die niemand anders schrijft)

Susan Smit plaatste deze foto op Instagram. Je ziet haar bureau; bezaaid met een half jaar aan research voor een nieuw boek. Een half jaar interviewen, googelen en verwonderen om de wind in je hoofd te laten opsteken.

Dit blog is een pleidooi voor schrijvers en contentmakers om langer bij een onderwerp of probleem stil te staan en nieuwsgierigheid de vrije loop te laten.

Ik zie hier ook het bureau van iemand die gek genoeg is om alles over een onderwerp te willen weten. Ik heb dat met Star Trek. Susan heeft het met hekserij. En ook al staat ze langer voor de spiegel dan een peloton archetype nerds bij elkaar, dit bureau vertelt genoeg om Susan te mogen bestempelen als nerd.

Het is een stempel waar je als schrijver, copywriter of contentmaker niet zonder kunt. Het is jouw taak om aangedreven door nieuwsgierigheid alles over een dienst en een doelgroep te weten om communicatie te maken die wordt opgemerkt en converteert.

Ask me anything

Je kunt me nog van alles vragen over zorgverzekeringen, gashaarden, kaas en boekenverslinders en het verduurzamen van pluimveehouderij. Ondanks dat ik al jaren niet meer in deze branches werk. Wanneer ik lees dat Susan Smit een half jaar de tijd heeft om zich een onderwerp eigen te maken, een nieuwe wereld te creëren en in de krochten van een verhaal te nerden, dan voel ik een lichte jaloezie.

Dat is onterecht. Ik werk bijna anderhalf jaar voor mijn werkgever. En ik merk dat het doorspitten van beleidspowerpoints, spreken met collega’s en het begoogelen van de markt me nu tot de kern aan het brengen is. En dat maakt mijn werk alsmaar bevredigender.

Kom je wel aan schrijven toe met al dat onderzoek?

Susan Smit publiceerde in 22 jaar 22 boeken en verhalen. En een tekstschrijver levert dagelijks kopij op. Want een bakker bakt, een visser vist en een schrijver schrijft. Al varieert de content in belang, lengte en complexiteit. Maar wanneer je klanten en kandidaten in het hart wilt raken, dan begint schrijven met onderzoeken. Niet met het pakken van pen en papier. (Hoogstens voor het maken van aantekeningen.)

Dit blog is een pleidooi voor contentmakers en aanverwante personen om langer bij een onderwerp of probleem stil te staan en je nieuwsgierigheid de vrije loop te laten. Ook al heb je in vaste dienst niet de luxe om al je research in één verhaal per jaar te stoppen. En je bureau alleen wordt schoongemaakt als hij leeg is.

Nieuwste blogs in de mail? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief

[mc4wp_form id=390]