Spotify Wrapped maakt een magsiche ervaring met data

Spotify vat op 1 december altijd je muzikale jaar samen met Spotify Wrapped. Je krijgt een overzicht van de liedjes, afspeellijsten, grenres en bands waar je het meest naar luisterde. Een toffe manier om gebruikers aan het platform te binden. Voor mij was het een kleine trip down memory lane.

Spotify Wrapped haalde bij mijeen fijne herinnering terug

Het bracht me terug bij het optreden van Nada Surf in De Oosterpoort van dit voorjaar. Ik kocht vooral kaartjes, omdat ik gefascineerd was door hun grote hit Popular. De rest van hun werk kende ik niet, tot ik een playlist van ze ging luisteren. Die nummers leken in weinig op hun hit, maar het was te gek. En het concert is een fijne herinnering.

Geen wonder dat ik Nada Surf veel luisterde dit jaar. En hoe lekker was het dat Spotify Wrapped dat nog even naar boven bracht.

Verbinding tussen gelijkgestemden

Het jaaroverzicht van Spotify is ook een mooie manier om de muzieksmaak van mensen uit je timeline te leren kennen. In 2021 deelden maar liefst 60 miljoen mensen hun lijstje. Zeker als je een vergelijkbare muzieksmaak hebt. Ze vergroten daarmee de betrokkeneheid van gebruikers met elkaar. Net als bij de Top 2000.

Daar maak je maakt een lijstje, je deelt dat op de socials en tijdens de laatste dagen van het jaar is het luisteren van de volledige lijst een collectieve ervaring die de rest van het jaar luisteraars aan de zender bindt.

Zo maken Spotify Wrapped en de Top 2000 van data een magische ervaring.