Voor stukjes als dit bouw ik een websiteje (zo spel je dat, inderdaad). En die moet Google vinden, dus heb ik een plugin voor SEO geïnstalleerd. Daar heb ik nu al spijt van. Want, hij maakt me gek.
Ik las eerdere blogs door en de plugin gaf me een waslijst met dingen die ik fout had gedaan.
- Het focuswoord stond achteraan in de headline
- Het focuswoord ontbrak in tussenkoppen
- Waar waren de plaatjes?
- En waarom zit er geen getal in de titel?
SEO of Self Ego Optimalisation
Dit was natuurlijk een beetje pijnlijk. Ik, tekstschrijver met 20+ jaar ervaring, die heus wel verstand van SEO heeft, sloeg volgens een stukje gratis code een pleefiguur op Google. En waarom moet er – bij Toutatis! – een getal in de titel staan?
Gelukkig snapte ik waarom ik de behoeftes van zoekmachines had genegeerd.
Reden 1: Ik schrijf voor mijzelf (niet voor SEO)
Ik schrijf deze stukken op de eerste plaats voor mijzelf. Het bevredigt mijn behoefte een krantje te schrijven. Een plek te hebben waar alleen ik de baas ben en ik kan heersen als een Putineske autocraat. Andere mannen van 44 kopen een derdehands Mazda MX5. Ik installeer WordPress met een SEO-plugin en typ op donderdagochtend dit soort teksten. Voor mijzelf en ook een beetje voor jou.
Reden 2: Om jou (en niet zoekmachines) te vermaken
Ik hoop met deze verhalen bij jou een lampje te laten branden. Als ik jou iedere 7 edities een inzicht kan geven, waarmee je werk een beetje makkelijker wordt of je slim uit de hoek kan komen tijdens een vergadering, dan ben ik blij.
Ik hoop vooral dat je er op donderdag uitkijkt naar mijn mailtje en dat je bij het lezen even moet lachen.
Gelukkig is ook leesbaarheid goed voor SEO
En heb ik als tekstschrijver annex verhalenverteller nog iets van een functie voordat AI-algoritmes teksten uitbliepen die geoptimaliseerd zijn voor zoekalgoritmes.