Het beste verzendmoment van je nieuwsbrief uitvinden is een kwestie doen en meten. Het liefst op basis van zo veel mogelijk data.
De bedrijven achter de populairste Nederlandse e-mailmarketingtools versturen miljoenen mails per week en zitten bovenop een databerg. Ieder jaar onderzoeken ze de staat van e-mailmarketing in ons land. Daarin halen ze veel interessants boven water.
Zoals de achteruitgang van de gemiddelde open- en klikratio. Fijn feitje, maar ik loop meer warm van het volgende inzicht uit B2B-mailingen:
Klikratio’s van zakelijke nieuwsbrieven verstuurd in het weekend zijn bijna twee keer zo hoog.
Tijd en rust om door te klikken in je nieuwsbrief
Heeft je B2B-klant op zaterdag dan eindelijk tijd om naar je mail te kijken? De rationale verzint zichzelf: op zaterdag zit je niet (of: minder) in de ratrace en heb je meer rust om een nieuwsbrief tot je te nemen. En door te klikken.
Het past in een tactiek die ik zelf al jaren gebruik. Namelijk dat je een B2B-nieuwsbrief vlak voor een rustig moment – zoals de lunchpauze – in mailboxen laat vallen, omdat professionals er dan tijd voor hebben.
Maar eigenlijk ben ik nog nieuwsgieriger naar het gedrag op de website. Ik kan me voorstellen dat je in het weekend minder snel een actie onderneemt die geld kost of overleg nodig heeft. Maar dat je je wel inschrijft voor een gratis webinar of blog met achtergrondinformatie leest.
Kortom: experimenteer er vooral een keer mee. Meet en weet wat versturen op zaterdag voor jouw mailing doet.
Alvast leren van het onderzoek van de grootste mailtools van Nederland? Vraag hier de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022 op.