Merken haken graag in op de actualiteit. Dat is lekker herkenbaar voor je publiek en dan glijdt jouw boodschap makkelijker naar binnen.
Zo voetbalt Oranje binnenkort op een WK, racete Max Verstappen van de week in Zandvoort en gingen Nick en Simon laatst uit elkaar (transportbedrijf Simon Loos haakte daar met succes op in)
Contentmarketeers doen dat maar al te graag na. En op één of andere manier combineren ze dat met een fetisjisme voor contentkalenders. Googel maar eens op “inhaakkalender” of “issuekalender”. SEO-specialisten piekeren zich suf om met hun kalender in Google de pole te pakken.
Ik krijg van deze documenten vaak kriebel op ongemakkelijker plekken. Omdat je met een geslaagde inhaker veel mensen kunt bereiken, lijkt een “inhaakkalender” je daarbij te helpen. Volgens mij is dat niet zo.
Ten eerste zijn ze ellenlang en – ten tweede – staan ze vol met allerhande dagen van de dit, weken van de weet ik veel en maanden van de Joost mag het weten. Allemaal relevant voor actiegroepen, stichtingen en awareness-boeren die ermee op het NOS Journaal, OP1 of Hart van Nederland proberen te komen. En in 2e instantie relevant voor jouw publiek.
Praat als een piraat (want het staat op de inhaakkalender)
Ik twijfel aan het nut omdat ze niet inhaken op een gedeelde belevenis en een eigen boodschapje de media in duwen. Bovendien zijn dit meestal geen algemeen bekende dagen als Koningsdag of Kerst.
Als ik het jou niet had verteld, dan wist jij niet dat het morgen (9 september) teddybeerdag is, de 19e praat-als-een-piraatdag en weer 2 dagen later de Internationale Dag Tegen Alzheimer. Als jouw publiek dat ook niet weet, is je haakje wat slapjes.
Wat niet betekent dat het irrelevant is. Maak je content die vermaakt, dan kun je vast wel iets met teddyberen en piratenpraat. En ben je een zorginstelling, dan kun je vast wel wat rond Alzheimer vertellen. Niks mis mee.
Maar vraag je af of je daar echt een inhaakkalender voor nodig hebt. Laat je vooral inspireren, maar onthoud: Nick en Simon hielden er ook niet meer op, tijdens De Week van de Gescheiden Duo.