Kopspijker je boodschap klap na klap in je doelgroep

Ik luisterde laatst een interview met Ben Tiggelaar. Hij vergeleek het communicatievak met dat van een timmerman:

Je doelgroep is een plank. Je boodschap een spijker. En communicatie is de hamer die de boodschap er helemaal in slaat.

Een beter alibi om keer op keer hetzelfde te vertellen heb ik nog niet eerder gehoord. Bedenk daarom zo veel mogelijk haakjes en momenten om je boodschap te vertellen.

Laten we een kaaswinkel openen

… en besluiten dat we op aarde zijn om de borrel van klanten een succes te maken. Dan is dát in alle communicatie je uitgangspunt. In gesprekken aan de toonbank, je nieuwsbrief, je blogs en ook de flyer die je bij bestellingen stopt.

Je vertelt wat de kaas van het seizoen is, welke wijn er uitstekend bij smaakt en minstens vier feitjes waardoor de gastheer als een connaisseur overkomt bij zijn borrelmatties. Combineer dat met tips over het voorbereiden van borrels, opties voor vegan vrienden en hoe je voorkomt dat de odeur van stinkkaas in je delicate Saint Paulin trekt.

En dat hamerslag na hamerslag. Net zo lang tot de spijker er met kop en al in zit.

Kan je bij jouw organisatie niet op de boodschap hameren?

Probeer het dan vooral. Want de kans is groot dat er een heel pak kopspijkers uit de plank steekt. En dat klanten, prospects en kandidaten eenvoudig door de gaten in je communicatiekaas springen.