Je pakt een uitdrukking, plakt daar marketing achter en je bent klaar. Ik vind dat lui en een milde belediging van mijn intelligentie. Daarom gaf Bingemarketing van Carlijn Postma mij uitslag op nare plekken. De cosmos duwde dit boek echter keer op keer in mijn tijdlijn. Een tip van mijn luisterboekenapp beukte mij definitief murw.

Waar gaat Bingemarketing over?

Carlijn Postma legt een link tussen Hollywood en contentmarketing. Benader je doelgroep als publiek en zie je merkverhaal als de verhaallijn van de serie. Een campagne als een seizoen en elk los stuk content als een aflevering. Zo verleid je je publiek je content te gaan volgen en je ze laat uitkijken naar de volgende aflevering.

Je publiek hoef je niets te verkopen. Op de geloofwaardigheid van je verhaal na. Waarom je publiek er iets mee moet. En waarom jij het vertelt. Het sluit meer aan op het niveau van branding dan van sales of recruitment. Het geeft je een alibi dat je verhalende content niet direct hoeft bij te dragen aan de verkoopcijfers van je bedrijf.

Want een doelgroep is meestal een club mensen met dezelfde leeftijd, overtuigingen of werkomgeving waar jij iets van moet. Een publiek kiest jou. Ze verschillen van elkaar als je aanstaande en een scharrel. Je aanstaande blijft. Je scharrel misschien voor het ontbijt.

Bingemarketing in het kort:

Voor wie is Bingemarketing?

  • Contentmarketeers
  • Contentmakers
  • Brandmanagers
  • Communicatieadviseurs

Over Carlijn Postma

Carlijn Postma is oprichter van contentmarketingbureau The Post en Content Marketing Vrouw van het Jaar 2017. Ze schreef ook Zakelijk twitteren voor beginners (2010), Ik.nl (2011) en Contentmarketing in 60 minuten (2014).

Foto door Luis Quintero