Filter 22: Van deze dans houd ik wél

Modern, klassiek, vogeltjes. Ik begrijp geen snars van dans. Pas als het uitzonderlijk goed gedaan wordt, weet ik dat ik naar iets knaps kijk. Dankzij een cocktail van toeval en geluk zag ik Sergei Polunin dansen in een video op de muziek van Hozier’s Take Me To Church. Ik keek ademloos naar zijn kracht en expressie.

Deze video is geregisseerd door David Lachapelle die verantwoordelijk is meer geweldige videoclips van onder meer Moby, Robbie Williams en Amy Winehouse.

Waarom zitten de cijfers verkeerd op een rekenmachine?

De getallen zijn hetzelfde. Dus waarom telefoons en rekenmachines een verschillend toetsenbord hebben ontging mij tot voor kort. Hoe dat is gekomen lees je in A brief history of the numeric keypad.

De gouden formule achter de grootste succesfilms

Films met een ‘Man in a hole’ verhaallijn scoren vaak het best in de bioscoop. In dit soort vertellingen zit de hoofdpersoon in eerst in een gat om vervolgens glorieus boven te komen. Lees dit artikel in The Guardian zeker als je nieuwsgierig bent naar verschillende soorten verhaallijnen.

Broeierige liefdespoëzie met Google’s autocomplete als muze

Filter 21: Bjorn Popcorn editie

Gooi rauwe popcorn in de magnetron, want ik heb een paar goede filmpjes verzameld over geek culture, innovatie en communicatie:

  • Wat is er zo opmerkelijk aan Darth Vader?
  • Een Rubik’s Cube die zichzelf oplost.
  • Testosteronnie’s en hun visitekaartjes.
  • De nep in TED Talks.
  • Hoe het NS logo tot stand kwam
  • En… nooit meer een pakketje ophalen bij de buren.

Veel plezier!


Nooit meer een pakketje ophalen bij de buren

Tech is best cool als 1) een bezorger van Amazon, 2) een smartphone van Apple, 3) een deurbel van Nest en 4) een Tesla samenwerken om je pakketje bezorgd te krijgen.


Visitekaartje in je broekje

American Psycho is een film voor mensen met een sterke maag. Toch zit er geen spatje bloed in de beste scène van deze film. Dat is namelijk een dialoog over visitekaartjes. De finesses van het font, de subtiele tint van het wit, de papiersoort… Je ziet vier vice-presidents tijdens een wedstrijdje verplassen met hun kaartjes.

Opvallend: het miljoenenbedrijf waar ze voor werken heeft blijkbaar geen huisstijl…


Darth Vader had maar een half uur nodig om een icoon te worden

Darth Vader is één van de beste vilians in de filmgeschiedenis. Toch was hij in de eerste drie Star Wars-films maar 34 minuten in beeld. Dit flmpje legt uit George Lucas dat voor elkaar kreeg.


Wat er nep is aan TED Talks

Van TED Talks steek je altijd wat op. Maar het format, de gebaartjes en editing zijn hard op weg een pastiche te worden. Wanneer je dit filmpje ziet, snap je wat ik bedoel.


Zo ontstond het logo van de NS

In de jaren ‘60 hadden de Nederlandse Spoorwegen als één van de eerste overheidsinstanties een huisstijl. Pronkstuk is dat geweldige – niet na te tekenen – logo. In deze docu het geboorteverhaal.


Tot slot: een Rubiks Cube die zichzelf oplost


Alle filmpjes achter elkaar zien?

Filter 20: Wat me opviel over bibliotheken

Sinds deze maand werk ik voor de bieb. Omdat er veel tijd zat tussen mijn ja-woord en mijn eerste dag heb ik veel gelezen over bibliotheken.

Dit viel me op.

Alice in Wonderland op Insta Stories

De New York Public Library is aan het experimenteren met Instagram Stories. Ze zetten klassiekers er integraal op, om te beginnen met Alice In Wonderland (deel 1 en deel 2).

The New York Public Library is using Instagram Stories to bring classic novels to your smartphone


Jeugdboeken zoeken op z’n Netflix’

De openbare bibliotheek Amsterdam heeft een op Netflix geïnspireerde interface gemaakt om kinderen online boeken te laten uitzoeken. Interessante gedachte, omdat de bibliotheek met het idee van lenen gekoppeld aan een abonnementsmodel eigenlijk een voorloper is van diensten als Netflix en Spotify.

Junior Oba


21 vernieuwende bibliotheekvormen

De bibliotheekwereld verandert in hoog tempo. Het is vernieuwing alom omdat van bibliotheken wordt verwacht dat ze niet alleen boeken uitlenen en Nederlanders inspireren tot (beter) leren lezen. De bieb moet zich ontwikkelen van een pand met boeken tot een platform waar mensen zich kunnen ontwikkelen.

De bibliotheek dichterbij: 21 inspirerende voorbeelden van innovatie


Ik ben een jonge god

De bieb is een door vrouwen gedomineerde sector. Daarnaast is 64% van de medewerkers ouder dan 50. Blogger Mark Deckers concludeerde dat je als man onder 50 een jonge god bent.

Dat is goed om te weten 😉

Elke man onder de 50 is een jonge god in deze sector…


Filter 19: Het is om te janken

Memes zijn het cement én het onkruid van social. @mboudry legt het lekker kort uitEen ‘meme’ is een stukje culturele informatie dat zichzelf repliceert (Richard Dawkins in 1976). Later verwees het vooral naar afbeeldingen met grappige onderschriften die ‘viraal’ gaan op internet (…)

Dawson Crying is mijn favoriete meme. Natuurlijk heeft iemand op internet uitgezocht hoe deze meme rond acteur James Vanderbeek ontstond.


Zou Drenthe het Silicon Valey van Nederland zijn?

Dat is een vraag die niemand zich ooit stelde. Groot was mijn verbazing dat technici van de ruimtetelescopen in Westerbork de theorie achter WiFi hebben bedacht. Niet dat dat de bedoeling was. Ze wilden radiogolven scheiden om scherpere plaatjes van sterren te krijgen.


Reclame voor de bieb

Schrijver Neil Gaiman en Illustrator Chris Riddell maakten een essay in plaatjes over waarom bibliotheken belangrijk zijn. Op mijn Instagram Stories heb ik alle plaatjes achterelkaar gezet.

Ben je al een fan en lees je liever? Een internationale club van bibliotheken (IFLA) schreef hoe bibliotheken de levens van jonge mensen verrijken:

Libraries provide (…) a public space and a portal for meaningful access to the information that people and communities need to learn, grow and develop. This is particularly essential for youth, who are discovering their independence and identities


Hier kan ik uren naar kijken

Filter 18: Zoekwoordenanalyse als bron van klantinzicht

Dit had ik niet eerder beseft: we vertellen Google sommige zaken eerder dan onze naasten. Het zou daarom zomaar kunnen dat zoekopdrachten de grootste verzameling data over de menselijke psyche is. Het is een eindeloze stroom vragen hunkerend naar een passend antwoord.

Dat maakt Google meer dan een zoekmachine waar je slim woorden op je website voor aanpast. Het is een bron voor inzicht in wat mensen beweegt.

De achtergronden van dit idee worden onderzocht in: Is the moon a dead pixel in the sky?


Wat verder over de tong ging:

Suitsupply verkoopt al jaren mannenpakken met seks. Wederom leidt het tot veel weerstand. Eerder kwamen feministen in actie tegen campagnes met soms poedelnaakte vrouwen. Nu worden abri’s met zoenende mannen zelfs ingegooid door homofoben. Lees op OneWorld deze beschouwing over de verantwoordelijkheid van adverteerders die sociaal-maatschappelijke issues ten gelde maken in een commercieel narratief

Lollige webcare past misschien niet zo goed bij gemeenten. Het is veel belangrijker om echt contact te maken met vragende en klagende burgers op social media. Lees dit onderzoek naar personalisatie, informeel taalgebruik en uitnodigende retoriek in webcarecontact

Merken pompen meer tijd in Facebook-groepen. Ze zijn gratis en zijn in de nieuwe plannen van Mark Zuckerberg gerefurbished met tools voor interactie. Tijd voor communitymanagement door merken op Faceook!

Het TextielMuseum zet succesvol influencers in. Het valt op dat zij vooral profiteren van de bereidheid en oprechte imago van vloggers en bloggers met een klein bereik. Lees deze uitgebreide case over influencer marketing

Boze berichten worden sneller geretweet dan tweets die positief of neutraal zijn. Geen wonder dat de toon op Twitter vaak zo negatief is. Dit artikel onderzoekt wat het uitschakelen van RT’s in je tijdlijn doet

Clickbait uitgelegd in 2 foto’s

Bron: Ernie Smith op Twitter

 

Filter 17: Oók de waarheid overtuigt niet zonder goed verhaal

Filmmaker Bas Welling vertel waarom de maatschappelijke commercial van de Rabobank niet werkt

Volgens Filmmaker Bas Welling werken de maatschappelijke commercials van de Rabobank niet. Het ging vooral mis met de claim dat de Rabobank bijdraagt aan de bestrijding van honger. Het bewijs dat ze dat daadwerkelijk deden bleef verborgen en daarom overtuigde de commercial niet.

Lees: Filmmaker Bas Welling over de wetten van de maatschappelijke commercial bij Frank.News


Deze commercials van Red Bull zijn ook ongeloofwaardig, maar kunnen wel door de beugel

“Red Bull geeft je vleugels” is volgens de Advertising Standards Authority geen valse gezondheidsclaim. Eerder moest de Oostenrijkse energiedrankfabrikant in de VS wel een miljoenenboete betalen. Ze gaan gewoon door met de gewraakte commercials omdat ze ‘humoristisch en fantasievol’ bedoeld zijn.

Lees: Het mag gewoon: Red Bull geeft je vleugels bij Frank.News


Cor Hospes ergert zich bont en blauw aan het misbruik van het woord ‘storytelling’

“Een verhaal heeft een begin, midden en eind. Een verhaal heeft een hoofdpersoon met een wens die hij of zij na allerlei gedoe weet te vervullen. Een verhaal heeft drama. Een verhaal gaat om een conflict, gaat om tegengestelde belangen. In veel commercials zit geen drama, en dus geen verhaal.” aldus Cor Hospes in een stuk waarin hij van leer trekt tegen een ‘storytellende” radioreclame over de kracht van radioreclame.

Lees het volledige verhaal of meld je gelijk aan voor Cor’s nieuwsbrief


Succesvol op Facebook in tijden van veranderende algoritmes

John Verhoeven geeft een klein college content marketing aan de hand van de veranderingen op Facebook: maak content die de lezer helpt en vertel over thema’s die de lezer raken en waar jij als merk iets waardevols aan kan toevoegen.

Lees: 5 tips voor interactieve content op Facebook bij Frankwatching


Als je een ‘influencer’ bent, heb je waarschijnlijk weinig invloed

Er zitten duidelijke grenzen aan de kracht ‘influencer marketing’. De mensen die er toe doen hebben geen belang bij het promoten van je product. De Anna Wintours van de wereld zijn niet geïnteresseerd in de mate van invloed die ze hebben. Want invloed komt meestal voort uit je onpartijdigheid en je ‘credit’ onder je fans en volgers. Daar gaan echte influencers voorzichtig mee om.

Lees: If you’re an ‘influencer’, you’re probably not influential op GQ


Gelukkig deden ze in 1930 niet aan valse claims

Credit Camel advertentie: R. J. Reynolds Tobacco Company campaign “Throat Doctors”Credit headerbeeld: Matthew Munson

Filter 16: Antiserum tegen aanhoudende writersblock

Eén van de betere adviezen die ik ooit kreeg om writersblock tegen te gaan: schrijf over wat je wilt lezen

“Schrijf over wat je weet.” Dat is het geijkte advies aan beginnende schrijvers. Maar wat als je daarover bent uitgeschreven? Schrijf dan over wat je wilt lezen. Precies dat wil ik met het delen van deze artikelen bereiken.

Sinds kort deel ik in deze blogs alleen artikelen over contentcreatie en het vertellen van verhalen. Deze artikelen lees ik toch al. Door er ook over te schrijven blijven de inzichten beter plakken en krijg ik een dieper begrip van de materie.

Veel plezier 🙂

Lees: 1 Unconventional Way to Come Up With New Content Ideas That People Will Want to Read Immediately! door Jaimin Kapadia.


Copywriter Dimitri Lambermont maakt in dit artikel expres de fouten waar hij zijn lezers voor waarschuwt

Afleiding ligt op de loer wanneer je een blog, artikel of ouderwetsch glossy corporate brochure leest. Zoek daarom de loodrechte lijn zonder afleidingen als onnodige volledigheid, twijfeltaal, mitsen, maren, rondjes en streepjes.

Lees: Zoek de loodrechte lijn in je content door Dimitri Lambermont


Halbe Zijlstra struikelde over de noodzaak om in de politiek een verhaal te vertellen dat blijft plakken

Politici komen vaak met verhalen over doodgewone of héél uitzonderlijke mensen die ze hebben ontmoet. Zijlstra had Poetin nooit ontmoet en fabuleerde daarover . Achteraf was dat in zijn datsjaleugen terug te horen door een chronisch gebrek aan details.

Lees: Politici zijn verslaafd aan kitscherige storytelling, het kostte Halbe Zijlstra zijn kop door Peter ter Horst


Kortjes

  1. Wanneer een copywriter het echt niet meer weet – en op het punt van opgeven staat – kan hij altijd terugvallen op Probleem-Emotie-Oplossing. Deze formule werkt altijd.
  2. Het succes van branding staat of valt met een verhaal dat mensen grijpt, vooral als je product niet het beste in de markt is.
  3. Instagram bepaalt hoe breed je foto’s mogen zijn. Gelukkig kun je het omzeilen met een eenvoudige, creatieve hack.

Filter 15: Fabuleren is dodelijk voor content marketeers

Jarenlang gebruikte oud-minister Willem Vermeend succesvol zijn boeken om zich te profileren als expert op allerlei gebied. Hiermee zette hij succesvol zijn status als politicus om in een trits commissariaten, een vaste plek op het spreekbeurtcircuit en het profiel van omnispecialist. Totdat delen van zijn laatste boek van o.a. Wikipedia bleken te zijn overgenomen. Een goede content marketeer weet waar hij over spreekt en copy-paste niet.

De Volkskrant schreef over de content marketeer Vermeend

Mis ook deze niet!

Zo zoek je een ontwerper

Filter 14: De invloed van negatweeps

De impact van online boeit mij. In de eerste plaats omdat het mijzelf greep op het moment dat ik voor het eerst een modem hoorde piepen en kraken. Met de inmenging van Rusland in de Amerikaanse verkiezingen wordt de invloed op de maatschappij voor veel mensen voor het eerst echt tastbaar.

Ik vond een paar interessante stuken over hoe gebruikers, journalistiek en politiek via social het maatschappelijke debat bepalen.


Charles Groenhuizen veranderde van mening over de journalistiek

De journalist en voormalig correspondent onderstreept in dit interview met De Volkskrant wat ik al een tijd voel: negatieve berichtgeving verkoopt meer kranten en advertenties, dus is in de (ook Nederlandse) journalistiek het principe van checks and balances weg.

‘In mijn jaren als correspondent in Amerika voor de NOS was mijn kijk op Nederland al veranderd. Ons land is in veel opzichten beschaafder. Ons politieke systeem, ons rechtssysteem, de gezondheidszorg functioneren zo veel beter dan in Amerika. We behoren tot de gelukkigste volken ter wereld. De ongelijkheid in de VS is stuitend. Talloze burgers leven onder grote stress door armoede, slechte huisvesting, faillissementen.

‘In het jaar na mijn vertrek las ik ‘The World is Flat’ van Thomas Friedman. Hij schuwt in dit boek niet de risico’s te benoemen van globalisering, maar beschrijft ook uitgebreid de kansen en vooruitgang voor veel mensen. Deze veelzijdige analyse van globalisering was voor mij een eyeopener.’

Lees meer van het interview op de website van De Volkskrant


Ondertussen bepaalt de boze Twitteraar het debat

Politici als Wilders en Baudet vinden gehoor bij de boze tweep. Uit onderzoek van SCP blijkt echter dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet zo ontevreden is.

De vraag is dan ook: waardoor wordt het heersende beeld van de boze burger bepaald? Wordt het aangejaagd door de polarisatie op internet? Wie zijn die boze twitteraars eigenlijk, aan de rechter- en de linkerkant van het spectrum? Hoe verhouden zij zich tot de traditionele media? En hoe groot is hun invloed op de politiek?

Lees het hele stuk bij Vrij Nederland


‘Sterven voor je 37e (level)’

We hebben het druk, druk, druk. En tóch kijken we kwistig in onze vrije tijd in het witte licht van de smartphone.

Het is nogal een taboe in een prestatiemaatschappij, maar als ik me niet vergis zijn er veel meer mensen die hier last van hebben. Zo geven respondenten in tijdsbestedingsonderzoeken aan dat ze hun vrije uren voor een flink deel vullen met activiteiten waar ze zelf geen hoge pet van op hebben.

Lees het hele artikel op de website van De Groene


En verder:

Word lid van de nieuwsbrief!