Ik zie social media als een verjaardagsfeestje. Een kroeg, kring of kaartclub mag ook. Plekken met een eigen publiek, (on)geschreven regels en karakter.
Past jouw merk bij het publiek van Mastodon?
Facebook-gebruikers zijn relatief oud. Instagram leent zich vooral voor visuele content. En op TikTok kijken tieners filmpjes.
Mastodon is gebaseerd op tekst en wordt gebruikt door tech savvy voorlopers. Een groep die veel belang hecht aan privacy en voor een groot deel bestaat uit commerciekritische Twitter-vluchtelingen die het gehad hebben met de grillen van Elon Musk. Ik hoorde iemand Mastodon vergelijken met Ter Apel.
Niet de beste plek om onder de vlag van je logo lekker verkooppraatjes te sharen.
Waag je de stap naar Mastodon? Denk dan hierom
Als kritische, vooroplopende nerds bij jouw publiek horen, houd Mastodon dan in de gaten. Mocht je de stap wagen, gedraag je dan alsof je op een verjaardag, kaartavond of breimiddag bent, waar je niemand kent.

- Leer de mensen kennen, laat je menselijke kant zien
- Laat je logo thuis en schuif een servicemedewerker of accountmanager naar voren onder diens eigen naam en vertel erbij dat ze er namens jouw organisatie zijn.
- Wees behulpzaam, geef tips, bied webcare
- Of: maak je eigen Mastodon-server om je aanwezigheid op een passende manier te branden (en vertel mij vervolgens of dat werkt, want daar ben ik nieuwsgierig naar)
Mastodon is gloednieuw en kan zich nog op tig manieren ontwikkelen. Wat denk jij dat organisaties en merken kunnen doen?