Jerry Seinfeld laat zien hoe je een concept voor je content maakt

Dit weekend keek ik de laatste aflevering van Comedians In Cars Getting Coffee. Jerry Seinfeld interviewt hierin een comedian in een klassieke auto onderweg naar een koffietentje. Precies wat de titel belooft. Een eenvoudig idee dat dichtbij de humor en persoonlijkheid van Jerry Seinfeld ligt. Een schoolvoorbeeld voor contentmakers die een concept of format aan het maken zijn.

Jerry Seinfeld houdt van details, auto’s en…

In de humor van Jerry Seinfeld draait het om details. Hij observeert situaties, vergroot ze uit en geeft er een draai aan. Niet voor niets begint Comedians In Cars Getting Coffee altijd met een reeks close-ups van de auto van de week. Knopjes, knipperlichten, het patroontje in het stofje van de hoofdsteun. Ik vraag me af hoeveel uur detailshots verloren gaan op de montagetafel.

De shots zijn slechts één deel van de introductie. Seinfeld trakteert de kijker in de voice-over op een stortvloed feitjes over de wagen. Het is altijd de speciale editie van zus en zo. Uitgevoerd in een kleur blauw met een opmerkelijke naam gevolgd door een bak met specsporno over het aantal kleppen en asynchrone nokkenassen in het motorblok.

I have this old ’57 Porsche Speedster, and the way the door closes, I’ll just sit there and listen to the sound of the latch going, ‘cluh-CLICK-click.’ That door! I live for that door. Whatever the opposite of planned obsolescence is, that’s what I’m into.

Om af te sluiten met de reden waarom de auto op de gast lijkt. De show is gelijk letterlijk onderweg en er wordt alleen gestopt voor koffie of lunch in een diner of koffiehuis.

… praten over comedy

Voor de rest is het een programma over stand-up-comedy. De oude doos staat wagenwijd open. Seinfeld krijgt veel grootheden in zijn karretje: Letterman, Leno en de volledige cast van zijn sitcom uit de ’90. Met niemand minder dan president Obama maakt hij een ritje op het terrein van het Witte Huis (ze mogen er niet af, zelfs als de president het zelf aan de beveiliger vraagt). Niet gek voor een webshow die nu eindelijk te bingen is op Netflix.

Concepten maken je verhaal rond

Een sterk concept helpt je enorm bij het creëren van nieuwe content. In dit geval staat de auto symbool voor de gast van de week. Samen vormen ze het uitgangspunt van het verhaal. Zoals de auto in Comedians in Cars de brug naar de gast vormt, is het concept de brug van de content naar de diepere waarden van je merk. Het stelt je in staat gestructureerd na te denken over wat je wilt vertellen. Het is een denkkader en een klankbord waar je ideeën tegenaan kunt houden om te zien of ze stand houden ten opzichte van je identiteit en wat je wilt bereiken.

De bieb doet bijdehand

De bibliotheek in Groningen deelt geen boetes meer uit. Ze hebben iets veel slimmers bedacht om te lang geleende boeken terug te krijgen.

We zijn er niet trots op. Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat we twee biebboeken illegaal in ons bezit hebben. Boeken die al heel lang geleden ingeleverd hadden moeten worden. En dan te bedenken dat mijn broer afgestudeerd bibliothecaris is.

Daarom viel er donderdag een brief op de mat. Ik herkende de bibliotheek eerst niet als afzender. De stad Groningse bieb noemt zich liever Groninger Forum. De directeur van dit instituut stelde laconiek vast dat wij “De fault in our stars” en “Hoe overleef ik (zonder) mijn familie?” nog in huis hadden. Waarschijnlijk ergens op de slaapkamers van de meiden. Onder stapels andere boeken, Tina’s en Donald Ducks.

Ik schrok me rot van het “boetebedrag”. Tweeëntwintig euro. Maar liefst elf euro per boek. In ruil daarvoor mogen we de boeken wel houden. De directeur stelde dat de boeken ons blijkbaar heel dierbaar waren, anders hadden we ze wel teruggebracht. Daar moest ik wel om lachen, totdat ik las dat bij te late betaling (dat zit er natuurlijk wel in!) een incassobureau op ons af zouden sturen.

Gelukkig kunnen we er nog onderuit. Het enige dat we moeten doen is de boeken terugvinden en terugbrengen. Zodat andere leden van de bieb, ze ook kunnen lezen.

Ontwikkel jezelf beter dan Counselor Troi

Counselor Troi is het karakter dat het slechtst uit de verf is gekomen in het hele Star Trek-universum. In 7 seizoenen is ze niet verder gekomen dan het hulpje van Captain Picard bij kinderen en diplomatieke zaken. Gelukkig leerde ik er een mooie les in persoonlijk van. Doorgaan met het lezen van “Ontwikkel jezelf beter dan Counselor Troi”

Mailen met Bjorn: 5 dingen om rekening mee te houden

Outlook vertelde me laatst dat ik in 2014 al meer dan 4500 mails had gehad. Best veel, en dan zijn er collega’s die nog veel meer krijgen. Je zou eens aan je werk toekomen! 😉

Om mijn werk toch gedaan te krijgen gebruik ik deze 5 regels bij e-mail. Doorgaan met het lezen van “Mailen met Bjorn: 5 dingen om rekening mee te houden”

Word lid van de nieuwsbrief!