Het leukste dat je kunt worden is jezelf

Categorie: Artikelen Pagina 1 van 6

Pietje Puk en Gekke Henkie vinden dit interessant

Op LinkedIn lees ik het liefdevolle verhaal van een dochter en haar vader. En hoe hij opnieuw de liefde vond nadat zijn vrouw overleed. Ik ken ze geen van drieën.

Het verschijnt in mijn tijdlijn omdat twee contacten het bericht een duim hebben gegeven.

Pietje Puk en Gekke Henkie vinden dit interessant staat erboven (namen zijn ter redactie bekend). Alsof de duimopstekers het hebben gelezen als Rachel hieronder.

Interessant is prima als je iets leert van een fijn stukje vakinformatie of als je iemands werkjublieum een prestatie vindt (al dan niet gemeend). In deze context is het woord Like wellicht ongeschikt.

Hoewel het dankzij Facebook de poster boy is van iets een sterretje ⭐, hartje ❤️ of een duimpje 👍 geven. Maar het is ook de meest luie vorm van interactie op internet.

Vanwege het gemak en omdat je de plank makkelijk mis slaat.

Op een zakelijk netwerk poetsen mensen hun imago volgens mij nog meer op dan elders.

Je deelt een succesje hier. Een afgerond projectje daar. Een link naar een artikeltje zus. Een mooi nieuwsberichtje van je werkgever zo.

En dan kun je op Linkedin en Facebook inmiddels ook nog met weinig extra moeite feliciteren, steunen, iets verhelderend vinden en laten zien dat je nieuwsgierig bent (zit allemáál verstopt onder de Interessant-knop).

Maar voor iets onverwachts, zoals een oprechte reactie op een menselijk verhaal valt geen knop te maken.

Want daar kun je alleen echt op reageren. Met woorden. Die je zelf hebt gekozen.

Waar door je onhandige formulering enig ongemak blijkt. En het 3 keer over moet en je toch die spelfout laat zitten, omdat je niet om kunt gaan met dat verrekte toetsenbordje op je smartphone.

Als je jezelf bent op Linkedin (en welke andere plek dan ook: online én offline) zit je er niet óf met volle aandacht en echte interesse. En haal je er de meest waardevolle verbinding met echte mensen uit.

Zonder cafeïnegebrek hadden we waarschijnlijk nooit gezoomd

Dat is een lichte overdrijving. Maar als je 2 trappen moet lopen voor een kop koffie en je bent een nerd, dan zoek je een technologische oplossing. Dat spreekt voor zich.

close up shot of a person holding a smartphone

Laat los en swipe naar links

Ik probeer dagelijks te mediteren. Dat lukt natuurlijk nooit langer dan een paar dagen. Maar dat is niet omdat mediteren moeilijk is.

De zin van het leven begint met een hoofdletter

Ik heb nooit lang nagedacht over de zin van het leven. Te bang dat die er niet zou zijn. Ik ben ermee gestopt toen ik bedacht dat het leven niet vanaf het begin zin heeft. Natuurlijk zien ouders – meestal – een wens in vervulling gaan, maar dat draagt vooral bij aan hun eigen zingeving.

Puntje puntje is zeg maar echt mijn ding

Ik hoorde Paulien Cornelisse in De Eeuw van de Amateur vertellen over een boek dat een variatie op Taal is zeg maar echt mijn ding in de titel had (11 april 2020, De handige handtekening).

Het bizarre verhaal achter Everybody’s Free (To Wear Sunscreen)

Op de drempel van het nieuwe millennium had regisseur Baz Luhrmann (Romeo + Julliet, Moulin Rouge) een enorme hit met Everybody’s Free (To Wear Sunscreen). Het nummer is even simpel als briljant. Een mannenstem vertelt quasi-grappige levenswijsheden over een melodie met beats uit een computer.

Luistervoer 2: nóg meer podcasttips

Ik merk dat ik blij word van het bijhouden van leuke podcasttips. Dus ben ik nóg blijer als ik ze met je kan delen! 🙂

Luistervoer: Podcast tips, gratis en voor niks

Ik luister nu zo’n vijf jaar vrijwel dagelijks podcasts. In dit artikel houd ik bij welke me echt bijblijven. En jij dus ook zou moeten luisteren (als je daar zin in hebt).

Effectief beslissen over e-mails en andere stuff

Nu mijn collega’s en ik thuiswerken, komt er meer informatie op mij af dan eerder. E-mail, Trello, appjes, telefoontjes, Skype-gesprekken en ga zo maar door. Ik houd mij moedig staande, maar ik vind deze informatielawine pittig. Ik denk dat het helpt als je goed leert beslissen over de dingen die voorbij komen.

Gelukkig vond ik een artikel die mee daarmee kan helpen.

Photo by Dom J from Pexels

Vervul wensen voor verschillende mensen. Als je de bieb maar niet ‘belangrijk’ maakt

Bibliotheken moeten 2 dingen niet willen: er voor iedereen zijn en belangrijk gevonden worden. Want beide zorgen ervoor dat de bieb er uiteindelijk alleen voor mensen met minder kansen is. Laten we zoeken naar relevantie en toegevoegde waarde voor veel verschillende mensen. Wie weet kan dat met het freemium model.

Op zoek naar de nieuwe bibliotheek

Cubiss liet een documentaire maken naar de nieuwe bibliotheek. Hoe ziet die er uit? Wat gebeurt er? En hoe komen we daar? Ik drukte op play, zat erbij, keek ernaar en vatte hem voor je samen.

Ga met ‘stof’ uitstelgedrag te lijf

Procrastinatie vind ik een heerlijk woord. Die r die direct na de p en dan óók nog na de c komt die je lekker hard als een k moet uitspreken. Dat nodigt uit om twee klemtonen in een enkel woord te gebruiken. Pro-Cras-tinatie. Maar goed. Genoeg getreuzeld! Tijd om te onderzoeken waar uitstelgedrag vandaan komt. Ik stel je voor aan het DUST-model.

Wat multidisciplinaire teams kunnen leren van Metallica

Een mooi draadje op Twitter over Metallica en hun documentaire “Some Kind of Monster”. Tien jaar geleden viel de band bijna uit elkaar door onderlinge strubbelingen, aannames en verwachtingen.

Na een cursus podcasts luisteren hengel je zelf kennis binnen

De meeste bibliotheekactiviteiten die mensen digitaler maken gaan over basisvaardigheden. Appen met de kleinkinderen, omgaan met een tablet, leren inloggen met DigiD. Noodzakelijk, maar leer je iets waarover je je buurman vertelt? In Hilversum vond ik een digitale training die inspireert: podcasts luisteren.

De Mom Test: hoe je je moeder eerlijke feedback laat geven op jouw ‘geweldige’ idee

Dit filmpje legt uit hoe je in focusgroepen mensen goede input en feedback kunt laten geven op een nieuwe idee, product of propositie. De kern: vraag het niet rechtstreeks.

Jochem Myjer slaat Tommy Wieringa technisch KO in de 2e ronde

Ik verbied mijn kinderen niets, ze mogen alles lezen wat ze willen, áls ze maar lezen. De Donald Duck, het maakt me niet uit. Maar er is toch wel een zekere ondergrens, zoals De Gorgels en Geronimo Stilton. Ik neem mijn kinderen niets af. Ik frons mijn wenkbrauwen en dan verstop ik het.

De contentmaker kan het niet alleen

Goede content maak je niet alleen. Breng daarom goede contentmakers samen experts en specialisten op een bepaald gebied. Dit is de kern van een blog van Tim Soulo.

Recruitment zonder een vacature te zien

Op Linkedin vond ik een handig rijtje met tips voor employer branding van spreker en recruitmentprofessional Mitchell Brown. Geen rocketscience misschien, maar wel 5 punten waar je als organisatie niet zonder kunt als ook buiten vacatures om jezelf succesvol wilt positioneren als werkgever.

Bibliotheken bestrijden stoffig imago met social media

In bibliotheken gebeurt tegenwoordig veel meer dan alleen boeken uitlenen. Maar krijg dat maar eens bij de mensen tussen de oren. Ik vond een blog met voorbeelden waar het imago van biebs wordt opgepoetst.

Content maken volgens principes van neuromarketing

De principes van neuromarketing en de beïnvloedingsstrategieën van Cialdini zijn populair onder (content)marketeers. Ik heb de toepassingen uit twee blogs van Frankwatching op een rijtje gezet. Tot slot een voorbeeld waarin deze aanpak juist niet werkt.

Pagina 1 van 6

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén