Wat vindt Generatie Z belangrijk?

Generatie Z werd geboren tussen 1995 en 2010. Ze kennen alleen een wereld met internet en fakenews dat maakt ze kritische consumenten.

Frankwatching liet een groep experts aan het woord over de Generatie Z. Ik spitte daarnaast alles door dat bloggers van Frankwatching over deze generatie heeft geschreven. Dit viel me het meeste op.

Gen Z zijn screenagers

Ze hebben nooit een wereld zonder mobiele telefoons, internet of Google gekend. Ze weten niet beter dan dat alles slechts een paar klikken van hen verwijderd is, van sexting tot shopping. Het gebruik van social media is voor hen vanzelfsprekend

Daarom hebben ze een uitstekende bullshitradar

Gen Z heeft een bijzondere radar voor fake news of – kort gezegd – bullshit. Ze leerden door de overkill aan informatie al snel filteren welke informatie ze wél en absoluut niet wilden zien of kopen in de overdaad die ‘het internet’ heet.

Doe wat je zegt en wees jezelf

Om Gen Z aan je te binden moet je dus jouw talk ‘walken’. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. En dat op een emotioneel niveau; sterke merken communiceren al jaren niet meer met specificaties van hun diensten of producten, maar spelen in op emoties, waarden en behoeftes die je terugvindt in hun merkwaarden en -uitingen. 

(…)


Bij het kritische Gen Z kom je dan ook niet meer weg met een boodschap die is afgestemd op de behoeftes van de markt. Het moet echt van jou zijn, verankerd in alle facetten van jouw merk.

Probeer daarom niet te hard

Het is natuurlijk belangrijk om aansluiting te vinden bij je doelgroep. Dit té erg proberen en op die manier niet serieus genomen worden, is waarschijnlijk niet je bedoeling. In posts met termen als ‘yolo’ en ‘omg’ strooien en zogenaamd laten zien dat je hun belevingswereld begrijpt, is niet waar Generatie Z op zit te wachten. Viral gaan met humoristische, droge opmerkingen via social media werkt daarentegen wél. Dit is persoonlijk, humaan en transparant. Op die manier win je het respect van Generatie Z.

Maak het visueel

Generatie Z is zijn hele leven al aan ontzettend veel commerciële stimuli blootgesteld. Daardoor hebben ze geleerd hoe ze moeten filteren wat relevant is voor hen.

(…)

Voor generatie Z zijn dat visuals. Deze plaats je waar zij ze kunnen vinden, bijvoorbeeld op Instagram en Pinterest.


Bronnen:

Gepubliceerd door Bjorn Franke

Op dit blog vind je inzichten en ideeën over communities, storytelling, innovatie en persoonlijke ontwikkeling

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word lid van de nieuwsbrief!