Content maken volgens principes van neuromarketing

De principes van neuromarketing en de beïnvloedingsstrategieën van Cialdini zijn populair onder (content)marketeers. Ik heb de toepassingen uit twee blogs van Frankwatching op een rijtje gezet. Tot slot een voorbeeld waarin deze aanpak juist niet werkt.

Gebruik framing

[Framing] houdt in dat je een bepaald aspect in de content benadrukt of weglaat. Als mensen via het onbewuste brein beslissingen nemen, gaan zij op hun gevoel af. Bij framing van het onbewuste, speel je in op dit gevoel en niet op rationele denkprocessen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen vetgedrukte tekst ‘als meer waar’ ervaren dan schuingedrukte tekst. Daarnaast ervaart men tekst op rijm ‘als meer waar’ en onthoudt men deze beter.  ‘Als het weinig inspanning kost om iets te lezen, zal het wel waar zijn.’

Zorg er wel voor dat je mensen niet bewust misleidt als je gebruik maakt van framing, want dan is je content niet meer betrouwbaar, authentiek en geloofwaardig. Dit kan uiteindelijk je merk schaden.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Wederkerigheid

Inmiddels zijn de meeste contentmarketeers zich ervan bewust dat het aanbieden van gratis informatie- en adviesproducten een goede manier is. Voorbeelden zijn: relevante informatie of tips (via whitepapers, e-mailnieuwbrieven, e-books, e-cursussen, teleseminars, workshops), goede service, een quick scan, een kennismakingsgesprek of uitnodiging voor een inspiratiesessie.

Sociale bewijskracht

Het principe ‘sociale bewijskracht’ betekent dat mensen graag eerst willen weten wat anderen ervan vinden voordat ze een beslissing nemen. Voorbeelden: gebruik testimonials van anderen in je content (site, blog, magazine, e-mailnieuwsbrief etc.); maak een mediapagina aan op je site of blog waar je fragmenten toont van mensen die het over jouw merk hebben; geef klantbeoordelingen weer in cijfers of aantal sterren (reviews).

Consistentie

Bij contentcreatie kun je dit principe inzetten door stapje voor stapje commitment te kweken bij prospects. Bijvoorbeeld door eerst te vragen om: je video te bekijken; je whitepaper te downloaden; de online petitie te tekenen; zich in te schrijven voor je nieuwsbrief; je webpoll in te vullen.

Sympathie

Het mechanisme ‘sympathie’ betekent dat mensen positief staan tegenover personen die ze aardig vinden of met wie ze zich kunnen identificeren. (…) Tripadvisor geeft de gebruikers complimenten over hun reeds geschreven recensies en spoort ze aan om een nieuwe recensie te schrijven. Daarnaast wordt met het schrijven van de volgende recensie een nieuwe status op het forum bereikt. Een goed voorbeeld van een combinatie tussen wederkerigheid en sympathie.

Autoriteit

Autoriteit is het principe dat je vertrouwen hebt in mensen die expert zijn, onafhankelijk zijn of hoger staan in de hiërarchie. Als je dit principe doorvertaalt naar contentmarketing, dan is het belangrijk dat een organisatie of  zich profileert als een onafhankelijke expert. In de content kun je het volgende vermelden als bewijs voor je expertise: awards, nominaties voor prijzen, toegekende keurmerken, een boek dat je hebt geschreven en onderzoeksresultaten.

Schaarste

Het mechanisme ‘schaarste’ houdt in dat als een product of dienst zeldzaam is of wordt, het in de beleving van mensen meer waard wordt. Bij het maken van content kun je inspelen op ‘schaarste’ door bijvoorbeeld: een beperkte oplage te noemen (slechts 5 exemplaren verkrijgbaar), aan te geven hoeveel plekken er nog zijn (nog maar 2 plaatsen beschikbaar), een tijdsbeperking te geven (alleen vandaag geldig, tijdelijk verkrijgbaar), een selecte groep mensen toegang te geven tot een bepaald event (alleen voor ….)

Maar… je kunt ook de principes van Caldini ook te vaak gebruiken

Two thirds of the British public (65 percent) interpreted examples of scarcity and social proof claims used by hotel booking websites as sales pressure. Half said they were likely to distrust the company as a result of seeing them (49 percent). Just one in six (16 percent) said they believed the claims. 

“It’s what I’ve seen often on hotel websites—it’s what they do to tempt you.”

“Have seen many websites do this kind of thing so don’t really feel differently when I do see it.”


Gepubliceerd door Bjorn Franke

Op dit blog vind je inzichten en ideeën over communities, storytelling, innovatie en persoonlijke ontwikkeling

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word lid van de nieuwsbrief!