Zoektocht om mijn adviesvaardigheden te verbeteren

Ik had het laatst met iemand uit mijn netwerk over mijn ervaring in training en coachen. Hij vertelde dat steeds meer organisaties advies vragen over online communicatie en dat vervolgens zelf uitvoeren maar daarin wel gecoacht willen worden.

Ik was nog wat onzeker over het aannemen van in de rol van adviseur en dat komt vooral omdat ik dat  nog niet zo veel heb gedaan. Reden voor mij om dat te gaan onderzoeken. Ik ben begonnen met het bevragen van mijn netwerk. Dit is de samenvatting van wat zij antwoorden op de vraag: Wat is belangrijk bij het geven van goed advies?

Luisteren en doorvragen

Mensen uit mijn netwerk vinden luisteren en doorvragen de 2 belangrijkste eigenschappen van een adviseur. En daar ben ik eigenlijk heel blij mee, want daar heb ik al wél heel veel ervaring en zelfvertrouwen in. Want dat is ook zeer belangrijk als je modereert in communities. Ik heb vaak mensen daarop gecoacht en getraind. Bovendien zijn het vaardigheden die ik graag inzet.

Ik hoor het zo vaak terug dat je het het beste kun schuiven onder kopjes als: empathie en actief luisteren. Er voor zorgen dat je echt begrijpt wat de ander zegt en waarom hij het zegt.

Ik vulde dat eerst in als een belangrijke vaardigheid bij het analyseren van het probleem. Maar het is belangrijk in het hele adviestraject. Je hebt deze vaardigheden ook nodig bij het afstemmen van de oplossingen die je hebt voor het probleem. Zodat het past in de organisatie en haar werkwijze en cultuur. Maar ook het niveau van de ontvangers.

Een goed begin…

Ik kom tot de conclusie dat de start van je adviestraject het belangrijkste onderdeel is. Want daar wordt je opdracht en scope bepaald en begin je met het in kaart brengen van het probleem. Als je het daar laat liggen dan heb je later in het traject een probleem.

“Het gaat niet om jou”

Door alle tips over luisteren en empathie kwam Ik al eerder tot de conclusie dat de adviseur een bescheiden rol heeft. De tips om vrij te blijven van oordeel (of elk geval uit te stellen) en om je eigen stokpaardjes thuis te laten begrijp ik daarom ook goed. Zeker als je het advies zonder jou wordt uitgevoerd.

Hartelijk dank voor de tips!

Hiermee ben ik zeker nog niet uitgeleerd over adviseren. Het is hiermee begonnen. Ik heb op zolder het boek “Adviseren als tweede beroep” van Hanna Nathans opgeduikeld. Daar ga ik mij de komende tijd wel mee vermaken. Voor nu: dank jullie wel voor alle tips. Dankzij jullie ben ik lekker begonnen.

Heb je nog wat aan te vullen? Of sla ik de plank compleet mis? Reageer vooral!

4 Comments

  1. Dhyan

    Je krijgt maar weinig respons terwijl advies geven toch wel onze individuele corebusiness is. Dat het je dan toch lukt om daar ondanks alle concurrentie toch nog je brood mee te verdienen is bemerkenswaardig. Hoe goed moet je dan wel niet zijn.

  2. Dhyan

    Aha ik zie het al, het is je bescheiden rol natuurlijk. Je bent gewoon de kraamkamer waar goed adviezen van anderen zich kunnen ontwikkelen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *