Facebook lijkt een ideaal medium te zijn voor gewilde merken en acties.

Het valt me op dat je als merk op 2 manieren succes kunt hebben.

  1. Je hebt een “me too” gehalte
  2. Je doet een aparte actie

Me too!

Starbucks is heel groot op Facebook. Geen wonder, het merk is in de gewone wereld heel populair. Dat zorgt voor veel verkeer naar je pagina. Maar dat betekent niet dat ze terugkomen. Daarvoor moet je iets leuks, geks, grappigs, nuttigs, bijzonders of onderscheidends bieden. Maakt niet uit wat. Als het maar past bij je verhaal. Op de pagina van Starbucks kun je bijvoorbeeld leuke dingen kopen met de punten op je klantenkaart.

Je doet een actie

Ik kwam ook veel acties tegen. Hij lijkt wel of al die virals en actiesites nu een plekje hebben gevonden op Facebook. Eén van de leukere voorbeelden die ik tegenkwam, is van Heinz. Ze introduceren binnenkort een nieuwe smaak ketchup. Iedereen die de pagina van de nieuwe Heinz-ketchup liket krijgt een fles voordat hij in de winkel ligt. Gratis scoort.

Nu nog hopen dat het lekkere ketchup is.