The Voice of Holland is een enorm succes. Op televisie en in social media. Binnen een paar minuten na een optreden is bijna iedere deelnemer trending topic. Naast de strijd om het worden van  The Voice, woedt er ook een strijd om het aantal followers en fans. Toch hebben ze een steek laten vallen.

 “Uitzending van gisteren”

Het laatste gedeelte van de uitzending van afgelopen vrijdag werd op zaterdagavond uitgezonden. Het was gewoon op vrijdag opgenomen, maar de presentatoren hadden het steeds over “de uitzending van gisteren”. De illusie werd gewekt, dat het allemaal live was. Maar dat was het niet. De afvallers waren bekend. En dat lekte uit. Bovendien roken twitteraars onraad en ageerden ze massaal tegen deze poppenkast.

Authenticiteit en waarachtigheid

Waarachtigheid is een belangrijk component van authenticiteit. Authenticiteit is je onderscheidend vermogen. Het verschil waarom mensen voor jou kiezen en niet voor een ander. Bij The Voice zijn de geloofwaardigheid en de waarachtigheid van het onderscheidend vermogen in het geding.

Is dat erg?

De kracht van The Voice of Holland is dat kijkers fan worden van een bepaalde zanger. De authenticiteit van de deelnemers is belangrijker dan dat van het programma. Echter, als de geloofwaardigheid van het spelelement wordt afgebroken, dan kan alles op losse schroeven komen te staan. Niet alleen de geloofwaardigheid van het programma, maar ook de carrière van de winnaar.