Investeren in een stationwagon is een wijs besluit geweest. Je kunt er flink wat in kwijt en het afdekscherm houdt alles mooi uit het zicht. Een afdekscherm. Dat is precies dat ik nodig heb voor mijn missie.

Albert Heijn maakt al een paar weken reclame voor een actie die zij hebben met Wuppies. Zogenaamde WK Wuppies. Het is een schandelijke actie. Niet alleen worden Wuppies kunstmatig klein gehouden door ze in intensieve Wuppie-houderijen te fokken in veel te kleine hokken, de ongelukkigen die niet oranje ter wereld komen, worden ook nog eens op een beestachtige manier geverfd.

Jarenlang zijn er al Wuppie-vriendelijke verfmethodes bekend, maar de Albert Heijn-Wuppies worden nog gewoon ondergedompeld in beschimmelde oranje-tompoezenglazuur. Net zo lang tot ze stikken. Er zijn mensen die vinden dat dat nog een humane manier van sterven is als je het vergelijkt hoe normale oranje Wuppies en de MegaWuppies aan hun einde komen. Consumenten willen namelijk dat de pluizenbolletjes op hun plek blijven zitten. Daarvoor gebruiken de Albert Heijn-beulen hetzelfde plaksel waarmee muizen en mieren gevangen worden. De lijm wordt aangebracht op de voetjes en door het gebrek aan beweging en de bedwelmende lucht komen de beestjes aan hun einde. Het moment dat een Wuppie overlijdt gaan z’n ogen schattig scheel kijken.

Sinds een week maak ik deel uit van het Wuppie-bevrijdingsfront. Wij zijn een groep mensen die met hun auto’s op pad gaan om uitgedeelde Wuppies in te zamelen, zodat ze – na hun dood – toch nog Wuppie-waardig kunnen rusten. Iedere nacht trekken wij er op uit en breken wij in bij Albert Heijn-filialen door het hele land. Overdag slaan wij onze slag bij het winkelend publiek aan wie al Wuppies zijn uitgedeeld. Op – ik mag wel zeggen – geraffineerde wijze, slaan wij onze slag en hebben wij al 42 pakhuizen vol ingezameld.

Als je ons werk wilt steunen dan moet je toeteren naar iedere auto met een Wuppie op de hoedeplank. Als je dat ziet dan weet je: “Dat is een échte Wuppie-vriend”. Dat wij opzichtig rijden met onze vangst is uit nood geboren. Niet iedereen heeft een grote auto mét een handig afdekscherm als ik. De meeste kameraden hebben het niet breed en gaan ’s nachts op pad in oude, vaak veel te kleine, auto’s. Maar al met al mag het resultaat er zijn. Albert Heijn kondigde aan dat de Wuppies op zijn. Ze deden het voorkomen alsof de actie een groot succes was en ze allemaal waren uitgedeeld. Maar jij en ik weten natuurlijk beter.

Niet iedereen kan ons gevaarlijke werk doen, maar iedereen kan wél zijn steentje bijdragen. Kom je een Wuppie-vriend in de auto tegen toeter dan of steek je gebalde vuist omhoog. Dan begrijpen wij elkaar.

Power to the Wuppie!