PayPal doet ingewikkeld.

PayPal doet ingewikkeld. En ik maak het makkelijk dankzij de filosoof Edmund Gettier.

Ik wist niet dat ik nog een account bij PayPal had. Niets was minder waar want ze stuurden me een ingewikkeld mailtje. Ze wilden me vertellen dat ik niet had ingelogd en ook geen transacties bij ze had gepleegd. Het is volstrekt logisch dat je daar bericht over krijgt. Want stel nou dat geen mailtje krijgt. Dan zou je theoretisch actief geweest kunnen zijn in het geval het mailtje niet was aangekomen door een storing bij PayPal, een volle mailbox of omdat hij in de spam terecht was gekomen.

Het is eigenlijk heel simpel en ook nog filosofisch tegelijk. Tenminste ik heb een keer iets gelezen dat hier op slaat. Het was van een filosoof, ik meen Spinoza, maar ik kan het niet meer terugvinden. Spinoza heeft wel het één en ander over kennis gezegd, maar dat was niet dit. Hoe het ook zij, er is een filosoof (een hele beroemde, geloof mij maar) die beredeneerd heeft dat er 4 soorten kennis zijn:

  1. kennis waarvan je weet dat je het hebt
  2. kennis waarvan je niet weet dat je het hebt
  3. kennis waarvan je weet dat je het niet hebt
  4. kennis waarvan je niet weet dat je het niet hebt

De vierde situatie is een zeer uitzonderlijk voorbeeld. En PayPal gaat zo ver in haar service dat ze me daar zelfs over informeren. En omdat dat zo uitzonderlijk is maken ze het gelijk een beetje moeilijk. Lees dit maar eens.

 

Als je logisch nadenkt dan is het dus mogelijk dat hier niet alle activiteiten van de afgelopen periode in staan. Er staat immers recente. En daarmee brengen ze – onbewust – situatie 3 in stelling. Je weet dat je misschien activiteiten mist.

En daarmee wordt het weer ingewikkeld. Ik weet waarom ik PayPal niet gebruik.

7 Comments

Add yours →

  1. Kans is groot dat het een nep mail is. Phishing…… Ik krijg ook regelmatig mails om in te loggen maar dat is steeds phishing.

  2. Nee, ze sturen een bericht met ‘Uw recente activiteit van de afgelopen periode.’.

    Mocht je daar aanwezige activiteiten niet hebben gepleegd kan er namelijk een ander op jouw account actief zijn geweest. Daarnaast is het gewoon een herinnering dat je nog een account bij ze hebt mocht je weinig actief en dat vergeten zijn.

  3. Hoe herkent u een spoof- of phishing-bericht?

    Als Nederlandstalige PayPal-rekeninghouder ontvangt u berichten van PayPal altijd in het Nederlands. We spreken u altijd aan met uw voor- en achternaam of de bedrijfsnaam van uw PayPal-rekening.

Geef een reactie