Uitverkoop. Ik had nooit gedacht dat galerieën daar aan deden. Het is dat ik een advertentie zie achter op een weekblad, anders had ik het niet geloofd.

Blijkbaar slaat de crisis ook in de kunstwereld om zich heen. Ik zie werken van bekende kunstenaars met maar liefst 40% korting. Op het Havo is mij geleerd dat je een uitverkoop kunt doen als je genoeg omzet hebt gedraaid op andere producten. Het idee is dat je je vaste kosten (huur, gas, licht, personeel) al hebt verdiend zodat je alleen een marge hoeft te halen op de variabele kosten (kostprijs van je product).

Ik had het idee dat dat met kunst anders was, maar dat is natuurlijk ook gewoon handel.  Het dogma  “Wat de gek ervoor geeft” heb ik daarmee aan stukken geslagen.

De advertentie balanceert tussen platte verkoop en de allure die een kunsthandel moet hebben. “Kortingen tot 4o%” is in sierlijke letters geschreven. En het woord “Sale” wordt in 5 lettergrepen geschreven: voorraadopruiming. Parkeren was al gratis.

Onderaan de pagina staan een aantal topstukken van bekende kunstenaars. Een auto van Brood. Een langbenige neushoorn van Dali. Een kip van Heyboer. Een schoen van Warhol. Zonder prijs, want dat is ordinair. Wel met een lekkere knalkorting.