Handleiding voor de behulpzame opticien

Een klant komt bedrukt de winkel binnen. Je ziet dat hij een bril in zijn handen heeft. Een verbogen bril, nog wel! Wat doet je dan?

Stap 1
Je heet de klant welkom. En je vraagt wat je kunt doen.

Stap 2
Als de klant heeft uitgelegd wat er met de bril is gebeurd, toon je begrip en maak je in algemene zin een opmerking die slaat op de situatie. Bijvoorbeeld: de dochter van de klant is op de bril gaan zitten. Jij zegt: Brillen zij doorgaans niet dochterbestendig! Probeer de situatie aan te voelen en glimlach behulpzaam of bulder mee met de klant van het lachen.

Stap 3
Maak duidelijk dat je niet zeker weet of het wel gaat lukken. Trek een moeilijk gezicht en ga direct aan de slag.

Stap 4
De bril is natuurlijk te repareren. Zet hem op bij de klant. Buig het montuur bij. Als de klant tevreden is, doe dan net of hij en beetje scheef staat en buig zogenaamd het montuur nóg een beetje bij.

En weer verlaat een tevreden klant het pand!

4 Comments

Add yours →

  1. Opticiens, ik ken er een hoop, ik zou er nooit een bril van kopen.

  2. Ik had een keer een vreemde opticien, die boog( of is het buigde?) bril niet bij maar mijn gezicht. Maakt niet uit, het resultaat was goed.

Geef een reactie