Oude verleidingen weerstaan. En nieuwe dan?

Gezonder leven gaat voor een groot deel om verleidingen. En natuurlijk hoe je ze weerstaat. Dat is me de afgelopen week goed gelukt. En daar ben ik blij mee en vooral trots op! Maar er liggen nieuwe verleidingen op de loer.

Ik zag vorige week het licht. Het probleem van mijn overgewicht en ongezonde leefstijl ligt (voor een gedeelte) in ’s avonds snacken. Voor het grootste gedeelte ten minste. Je kunt mij heel blij maken met mergpijpjes bij de thee. En chips na tien uur. Als ik dat niet meer doe, dan heb ik een grote bron van calorieën getackeld. Ik wist namelijk al dat wat je ’s avonds eet extra slecht is, omdat je ’s nachts veel minder verbrand. En hier zou eigenlijk een grap moeten staan over mijn bedprestaties, maar ik laat hem gaan.

Wegen is een nieuwe verleiding. Ik had me heilig voorgenomen pas na 4 weken de stand van zaken op te nemen. Maar ik kon het vandaag in de sportschool niet weerstaan. Ik ben nu heel blij dat ik mijzelf gewogen heb, want er is een kilo af. Iedere reis begint met de eerste stap en dit voelt zo aan.

Aan de andere kan vroeg ik mij af wat nou echt het doel hiervan is. Ik wil gezond blijven en gezond leven, dat staat als een paal boven water. Maar hoe meet je dat succes? Zit dat in een gezond eetpatroon (geen chips na tien uur) en regelmatig bewegen? Of in een streefgewicht en een goede buikomvang? Hier worstel ik mee. Want dat laatste is lekker meetbaar, maar gezonde gewoontes geven me ook een goed gevoel. En zijn ze duurzamer dan een afvalrace?

Ik ben hier nog niet uit. Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag!

5 Comments

Add yours →

  1. Ik kom weer kijken als de tips binnenstromen.

  2. Ik ben in anderhalf jaar tijd 25 kilo kwijtgeraakt, en na bibliotheken aan informatie te hebben verslonden kom ook ik braaf op een paar gouden stelregels, die zo moeilijk zijn omdat ze zo simpel zijn:

    1) Ga eten! Stop met lijnen. Vergeet diëten. Echt.
    Eet een goed ontbijt, neem een stevige lunch en vergeet ook de (gezonde) tussendoortjes niet. De rol van een stabiele bloedsuikerspiegel is al zo oud als de weg naar Kralingen maar wordt nog steeds door veel mensen onderschat.
    Ik woog meer dan 100 kilo en vrat me altijd helemaal vol, en heb er echt een tijd over gedaan om te beseffen dat niet lijnen, maar juist WEL eten op bepaalde tijden de sleutel was.
    2) Eet gevarieerd, veel vezels, eiwitrijk, veel fruit en groente.
    3) Eet ruim gezonde vetten. Noten, avocado, dat soort dingen. 4) Vergeet gefabriceerd zoet en vergeet koekjes. Als je je aan 1 t/m 3 houdt wordt dat echt makkelijker. Koekjes zijn eigenlijk gewoon heel ranzig als je beseft wat erin zit!
    5) Belangrijkste regel: lap 1 t/m 4 zo nu en dan aan je laars, maar doe dat wel bewust. Vandaag neem je gewoon dat gigantische stuk taart bij de koffie.

    Neem de tijd: snel afvallen is ontzettend slecht voor je lichaam. Niet alleen gaat je lichaam in protest door je stofwisseling te vertragen waardoor je verder van huis komt, maar ook krijg je leuke bijverschijnselen als hangend vel enzo omdat de boel niet snel genoeg mee krimpt. Bij ernstig overgewicht is 1 tot 2 kilo per week de max, maar 1 tot 2 kilo per maand is ideaal.

  3. Gatver, ik klink nou net als zo’n gehypte dieetgoeroe 🙁

  4. Sorry, dieetgoeroe blaat nog ff verder:

    Wat ik me nu ook nog bedenk, is dat ik de laatste maanden steeds bewuster wordt van mijn voedselbehoeftes. Zoals ik bijv. zei dat je gerust een stuk taart kunt nemen af en toe: ik merk nu wel dat als ik dat doe, ik veel meer bewust ben van wat het met me doet – dat ik me daarna moeier voel, m’n darmen rommelen, dat soort dingen. Vroeger at ik maar en at ik maar, nu zie ik veel meer het verband tussen wat ik eet, en wat het met me doet. Ik denk dat dat uiteindelijk de sleutel wordt, dat je niet afvalt om af te vallen of slanker te zijn, maar dat je voedingspatroon natuurlijk wordt. Afvallen gebeurt dan eigenlijk vanzelf.

  5. Hoi Frans,

    Je tips zijn welkom. En ik breng er al veel van in de praktijk.

    Dank je wel!

Geef een reactie