Gezonder leven gaat voor een groot deel om verleidingen. En natuurlijk hoe je ze weerstaat. Dat is me de afgelopen week goed gelukt. En daar ben ik blij mee en vooral trots op! Maar er liggen nieuwe verleidingen op de loer.

Ik zag vorige week het licht. Het probleem van mijn overgewicht en ongezonde leefstijl ligt (voor een gedeelte) in ’s avonds snacken. Voor het grootste gedeelte ten minste. Je kunt mij heel blij maken met mergpijpjes bij de thee. En chips na tien uur. Als ik dat niet meer doe, dan heb ik een grote bron van calorieën getackeld. Ik wist namelijk al dat wat je ’s avonds eet extra slecht is, omdat je ’s nachts veel minder verbrand. En hier zou eigenlijk een grap moeten staan over mijn bedprestaties, maar ik laat hem gaan.

Wegen is een nieuwe verleiding. Ik had me heilig voorgenomen pas na 4 weken de stand van zaken op te nemen. Maar ik kon het vandaag in de sportschool niet weerstaan. Ik ben nu heel blij dat ik mijzelf gewogen heb, want er is een kilo af. Iedere reis begint met de eerste stap en dit voelt zo aan.

Aan de andere kan vroeg ik mij af wat nou echt het doel hiervan is. Ik wil gezond blijven en gezond leven, dat staat als een paal boven water. Maar hoe meet je dat succes? Zit dat in een gezond eetpatroon (geen chips na tien uur) en regelmatig bewegen? Of in een streefgewicht en een goede buikomvang? Hier worstel ik mee. Want dat laatste is lekker meetbaar, maar gezonde gewoontes geven me ook een goed gevoel. En zijn ze duurzamer dan een afvalrace?

Ik ben hier nog niet uit. Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag!