in Filter

Filter 21: Bjorn Popcorn editie

Gooi rauwe popcorn in de magnetron, want ik heb een paar goede filmpjes verzameld over geek culture, innovatie en communicatie:

  • Wat is er zo opmerkelijk aan Darth Vader?
  • Een Rubik’s Cube die zichzelf oplost.
  • Testosteronnie’s en hun visitekaartjes.
  • De nep in TED Talks.
  • Hoe het NS logo tot stand kwam
  • En… nooit meer een pakketje ophalen bij de buren.

Veel plezier!


Nooit meer een pakketje ophalen bij de buren

Tech is best cool als 1) een bezorger van Amazon, 2) een smartphone van Apple, 3) een deurbel van Nest en 4) een Tesla samenwerken om je pakketje bezorgd te krijgen.


Visitekaartje in je broekje

American Psycho is een film voor mensen met een sterke maag. Toch zit er geen spatje bloed in de beste scène van deze film. Dat is namelijk een dialoog over visitekaartjes. De finesses van het font, de subtiele tint van het wit, de papiersoort… Je ziet vier vice-presidents tijdens een wedstrijdje verplassen met hun kaartjes.

Opvallend: het miljoenenbedrijf waar ze voor werken heeft blijkbaar geen huisstijl…


Darth Vader had maar een half uur nodig om een icoon te worden

Darth Vader is één van de beste vilians in de filmgeschiedenis. Toch was hij in de eerste drie Star Wars-films maar 34 minuten in beeld. Dit flmpje legt uit George Lucas dat voor elkaar kreeg.


Wat er nep is aan TED Talks

Van TED Talks steek je altijd wat op. Maar het format, de gebaartjes en editing zijn hard op weg een pastiche te worden. Wanneer je dit filmpje ziet, snap je wat ik bedoel.


Zo ontstond het logo van de NS

In de jaren ‘60 hadden de Nederlandse Spoorwegen als één van de eerste overheidsinstanties een huisstijl. Pronkstuk is dat geweldige – niet na te tekenen – logo. In deze docu het geboorteverhaal.


Tot slot: een Rubiks Cube die zichzelf oplost


Alle filmpjes achter elkaar zien?

Is dit onzin of ben je het eens?

Reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.