in Filter

Filter 17: Oók de waarheid overtuigt niet zonder goed verhaal

Filmmaker Bas Welling vertel waarom de maatschappelijke commercial van de Rabobank niet werkt

Volgens Filmmaker Bas Welling werken de maatschappelijke commercials van de Rabobank niet. Het ging vooral mis met de claim dat de Rabobank bijdraagt aan de bestrijding van honger. Het bewijs dat ze dat daadwerkelijk deden bleef verborgen en daarom overtuigde de commercial niet.

Lees: Filmmaker Bas Welling over de wetten van de maatschappelijke commercial bij Frank.News


Deze commercials van Red Bull zijn ook ongeloofwaardig, maar kunnen wel door de beugel

“Red Bull geeft je vleugels” is volgens de Advertising Standards Authority geen valse gezondheidsclaim. Eerder moest de Oostenrijkse energiedrankfabrikant in de VS wel een miljoenenboete betalen. Ze gaan gewoon door met de gewraakte commercials omdat ze ‘humoristisch en fantasievol’ bedoeld zijn.

Lees: Het mag gewoon: Red Bull geeft je vleugels bij Frank.News


Cor Hospes ergert zich bont en blauw aan het misbruik van het woord ‘storytelling’

“Een verhaal heeft een begin, midden en eind. Een verhaal heeft een hoofdpersoon met een wens die hij of zij na allerlei gedoe weet te vervullen. Een verhaal heeft drama. Een verhaal gaat om een conflict, gaat om tegengestelde belangen. In veel commercials zit geen drama, en dus geen verhaal.” aldus Cor Hospes in een stuk waarin hij van leer trekt tegen een ‘storytellende” radioreclame over de kracht van radioreclame.

Lees het volledige verhaal of meld je gelijk aan voor Cor’s nieuwsbrief


Succesvol op Facebook in tijden van veranderende algoritmes

John Verhoeven geeft een klein college content marketing aan de hand van de veranderingen op Facebook: maak content die de lezer helpt en vertel over thema’s die de lezer raken en waar jij als merk iets waardevols aan kan toevoegen.

Lees: 5 tips voor interactieve content op Facebook bij Frankwatching


Als je een ‘influencer’ bent, heb je waarschijnlijk weinig invloed

Er zitten duidelijke grenzen aan de kracht ‘influencer marketing’. De mensen die er toe doen hebben geen belang bij het promoten van je product. De Anna Wintours van de wereld zijn niet geïnteresseerd in de mate van invloed die ze hebben. Want invloed komt meestal voort uit je onpartijdigheid en je ‘credit’ onder je fans en volgers. Daar gaan echte influencers voorzichtig mee om.

Lees: If you’re an ‘influencer’, you’re probably not influential op GQ


Gelukkig deden ze in 1930 niet aan valse claims

Credit Camel advertentie: R. J. Reynolds Tobacco Company campaign “Throat Doctors”Credit headerbeeld: Matthew Munson

Is dit onzin of ben je het eens?

Reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.