Press "Enter" to skip to content

Jerry Seinfeld laat zien hoe je een concept voor je content maakt

Dit weekend keek ik de laatste aflevering van Comedians In Cars Getting Coffee. Jerry Seinfeld interviewt hierin een comedian in een klassieke auto onderweg naar een koffietentje. Precies wat de titel belooft. Een eenvoudig idee dat dichtbij de humor en persoonlijkheid van Jerry Seinfeld ligt. Een schoolvoorbeeld voor contentmakers die een concept of format aan het maken zijn.

Jerry Seinfeld houdt van details, auto’s en…

In de humor van Jerry Seinfeld draait het om details. Hij observeert situaties, vergroot ze uit en geeft er een draai aan. Niet voor niets begint Comedians In Cars Getting Coffee altijd met een reeks close-ups van de auto van de week. Knopjes, knipperlichten, het patroontje in het stofje van de hoofdsteun. Ik vraag me af hoeveel uur detailshots verloren gaan op de montagetafel.

De shots zijn slechts één deel van de introductie. Seinfeld trakteert de kijker in de voice-over op een stortvloed feitjes over de wagen. Het is altijd de speciale editie van zus en zo. Uitgevoerd in een kleur blauw met een opmerkelijke naam gevolgd door een bak met specsporno over het aantal kleppen en asynchrone nokkenassen in het motorblok.

I have this old ’57 Porsche Speedster, and the way the door closes, I’ll just sit there and listen to the sound of the latch going, ‘cluh-CLICK-click.’ That door! I live for that door. Whatever the opposite of planned obsolescence is, that’s what I’m into.

Om af te sluiten met de reden waarom de auto op de gast lijkt. De show is gelijk letterlijk onderweg en er wordt alleen gestopt voor koffie of lunch in een diner of koffiehuis.

… praten over comedy

Voor de rest is het een programma over stand-up-comedy. De oude doos staat wagenwijd open. Seinfeld krijgt veel grootheden in zijn karretje: Letterman, Leno en de volledige cast van zijn sitcom uit de ’90. Met niemand minder dan president Obama maakt hij een ritje op het terrein van het Witte Huis (ze mogen er niet af, zelfs als de president het zelf aan de beveiliger vraagt). Niet gek voor een webshow die nu eindelijk te bingen is op Netflix.

Concepten maken je verhaal rond

Een sterk concept helpt je enorm bij het creëren van nieuwe content. In dit geval staat de auto symbool voor de gast van de week. Samen vormen ze het uitgangspunt van het verhaal. Zoals de auto in Comedians in Cars de brug naar de gast vormt, is het concept de brug van de content naar de diepere waarden van je merk. Het stelt je in staat gestructureerd na te denken over wat je wilt vertellen. Het is een denkkader en een klankbord waar je ideeën tegenaan kunt houden om te zien of ze stand houden ten opzichte van je identiteit en wat je wilt bereiken.

Be First to Comment

Geef een reactie